Jom HEBOooH

Khamis, 21 April 2011

Durian runtuh

"Nak gi Perak ko?"..

"Hooo.. Nak gi jugok ko?"...

"Nak jugok"..

Itulah perbualan antara aku dengan abah aku.. Pelawaan untuk balik ke kampung yang memang jarang sekali aku pulang memang tidak dapat aku tolak semudah tu macam abis makan kuaci tohok begitu saje kulitnyer.. Kadang2 3/4 tahun baru dapat balik ke kampung abah aku ni.. Tu pun kalau bernasib baik..

      Sebelum tu aku nak citer la sikit tentang kampung abah aku ni.. Kampung ni diberi nama Kampung Ketoyong. tak taw la cmner leh dapat nama tu.. Terletak pulak dalam bandar yang kian maju dengan teknologinyer yang seiring dengan perkembangan teknologi negara iaitu Tanjung Malim.. Dilengkapi pulak dengan faciliti yang memang sopistikated.. Kalau dengar nama Tanjung Malim ni, mesti orang akan ingat tentang Kilang Proton yang menghasilkan kereta nasional negara kite dan UPSI yang menghasilkan insan2 yang bakal bergelar guru disamping menyimpan banyak sejarah negara kite.. Itula keistimewaan Tanjung Malim.

      Namun, itu hanya mukaddimah je.. Entri aku kali ni nak citer pasal aku balik kampung je.. Macam tak menarik je kan.. Tapi ada peribahasa Melayu ada berbunyi camni, 'kalau tak pecahkan ruyung macam mane nak dapatkan sagunye'.. So kalau tak bace sampai abis mane nak taw menarik ke tak..

      Citernyer bermula camni..
Sesampai je di Tanjung Malim, kitorang pun terus ke dusun. Setibanye kat dusun pula, kitorang pun merayap kat dusun tu untuk mencari apa yang menarik. Manela taw takut terjumpe emas ke berlian.. hehe.. Tiba-tiba, aku terdengar bunyi sesuatu yang agak mncurigakan seperti kapal terbang mau terhempas.. 

KeDOOOoooMMMMmmmm...!!!

      Terkejut jugak dibuatnyer.. Rupe2 nyer durian yang jatuh.. Aku rase ni tande untuk menyambut kedatangan kitorang ke dusun.. haha.. Memang kebetulan sekali kepulangan kitorang ke kampung.. Disambut pulak dengan musim durian walaupun sebenarnyer itu bukan musimnyer.. Itulah keajaiban daripada Allah untuk menunjukkan kekuasaannyer.. Lepas tu, aku pun berfikir sejenak. Camne orang tua2 boleh buat peribahasa "Durian Runtuh" ni..?? Camne la agaknyer situasinyer..? Maybe situasinyer tu cam aku kot.. kuwang3..
                                       nila dusun yang aku citer kan tu
            
                                       pemandangan hijau yang menyejuk mata

      Selepas penat berjalan dan memperoleh hasil yang banyak(durian), kitorang pun pulang ke kampung yang sudah lame ditinggalkan.. Wahh!! Masih tidak berubah setelah di renovate.. Memang terase rindu yang teramat sangat.. 

      Pada hari kedua lak, kitorang pergila lak ke dusun untuk memungut lagi hasil yang memang berbuah(durian).. Selepas tu, untuk mengisi masa yang terluang... Abah aku mengajak aku pergi memasang pukat burung.. Aktiviti memang dilakukannya sewaktu kecil dahulu.. Memang arif la kalau nak kate.. Die ajarla camne nak pasang pukat burung.. Namun, hasil yang kitorang dapat hanyala seekor burung murai je.. tapi yang banyak tu hanyala kelawar.. Lebih kurang 10ekor gak.. Memang tak mendatangkan hasil betul kelawar ni..

                                memang menyeramkan.. DRAKULA!!


                              inilah hasilnyer. Lain yang dipukat lain lak yang dapat.. hohoho



                           cuba melepaskan diri daripada perangkap.. Malangnyer tak berjaya

                               on da way nk g pasang pukat..

      Disamping itu, Abah adala citer sedikit tentang penjalanan hidupnyer sewaktu kecil yang begitu daif.... Die ke sekolah yang terletak di dalam kawasan UPSI hanya berjalan kaki je.. Terpaksa bertolak dari rumah ke sekolah seawal jam 6pagi supaya tidak lewat ke sekolah kerana waktu persekolahan bermula seawal 7.15pagi.. Bayangkanla berape jauh perjalanan yang dilalui.. Terpaksa meredah hutan.. Memang memeritkan jugak.. Terase insaf lak aku mase tu..


                               hanya tinggal kenangan...

                          

                                pondok usang yang pernah didiami Abah ketika dahulu...

      Mandi sungai.. Perkara wajib bila aku datang.. Perkara yang memang tak sah kalau datang ke dusun ni.. Namun, keseronokan tu tak dapat dirasai bila aku hanya keseorangan mandi-manda di sungai tu.. Bosan tu bosan la gak.. Nak buat camne orang lain sibuk dengan kerje masing2.. Terpakse aku layang sorang2.. Tapi syok gak takde gangguan.. Lepas tu, boleh mandi berjam-jam.. hahaha

                                gamba yang sempat di snap oleh aku

                             keindahan panorama jelas terpancar.. hohoho



      Malangnyer, kepulangan kitorang ke kampung tidak lame apabila mendapat berita yang tidak menyenangkan hati.. Terpaksa pulang ke rumah dengan segera.. Namun, pengalaman aku di sini memang tak dapat dilupakan.. Kalau ada mase sudah aku akan ke sana walaupun keseorangan.. hahaha..





2 ulasan: